maileon, logo_color
  • Home
  • E-mailmarketing software
    • Features
    • Integraties & API’s
    • Vergelijking concurrenten
  • Klantcases
    • Universiteit Utrecht
    • Offspring
    • Vote Company
    • WATT Fietsen
  • Partners
    • Agencies
    • Team
    • Expert
  • Tarieven
  • Kennisbank
    • Whitepaper
    • Pers & nieuws
    • Release notes
    • Support materialen
  • Over ons
  • Contact
    • Demo aanvragen
maileon, logo_color
  • Home
  • E-mailmarketing software
    • Features
    • Integraties & API’s
    • Vergelijking concurrenten
  • Klantcases
    • Universiteit Utrecht
    • Offspring
    • Vote Company
    • WATT Fietsen
  • Partners
    • Agencies
    • Team
    • Expert
  • Tarieven
  • Kennisbank
    • Whitepaper
    • Pers & nieuws
    • Release notes
    • Support materialen
  • Over ons
  • Contact
    • Demo aanvragen
  • Home
  • E-mailmarketing software
    • Features
    • Integraties & API’s
    • Vergelijking concurrenten
  • Klantcases
    • Universiteit Utrecht
    • Offspring
    • Vote Company
    • WATT Fietsen
  • Partners
    • Agencies
    • Team
    • Expert
  • Tarieven
  • Kennisbank
    • Whitepaper
    • Pers & nieuws
    • Release notes
    • Support materialen
  • Over ons
  • Contact
    • Demo aanvragen
maileon, logo_color
  • Home
  • E-mailmarketing software
    • Features
    • Integraties & API’s
    • Vergelijking concurrenten
  • Klantcases
    • Universiteit Utrecht
    • Offspring
    • Vote Company
    • WATT Fietsen
  • Partners
    • Agencies
    • Team
    • Expert
  • Tarieven
  • Kennisbank
    • Whitepaper
    • Pers & nieuws
    • Release notes
    • Support materialen
  • Over ons
  • Contact
    • Demo aanvragen
Blog

Sender Score

Waarom de Return Path Sender Score zo belangrijk is voor je e-mail deliverability 

De inbox bereiken is altijd een uitdaging. Hoewel marketeers het gevoel kunnen hebben dat aanbieders van mailboxen onredelijk streng zijn, is daar een reden voor. Er wordt veel slechte e-mail verstuurd. Vorig jaar alleen al werden er meer dan 600 miljard e-mails van spammers verstuurd. Internet Service Providers (ISP’s) hebben deze strikte protocollen om legitieme afzenders niet te blokkeren, maar om spammers en schadelijke inhoud uit de inboxen van hun gebruikers te houden. Om het “goede” van het “slechte” te identificeren, beoordelen ISP’s de reputatie van een inkomende afzender bij het bepalen van de e-mail die ze moeten toestaan of blokkeren uit hun inboxen. De reputatie van een afzender wordt berekend aan de hand van verschillende statistieken en elke ISP heeft zijn eigen formule om te beoordelen of hij inkomende e-mail al dan niet moet accepteren en waar hij deze moet filteren. De Return Path Sender Score helpt e-mailmarketing serviceproviders en marketeers om hun deliverability te verhogen. 

Wat betekenen de getallen in een Sender Score?  

Alle scores zijn gebaseerd op een schaal van 0 tot 100, waarbij 0 de slechtste is en 100 de best mogelijke score. Een score staat voor de rangorde van dat IP-adres ten opzichte van andere IP-adressen, net als een procentuele verdeling.  

Hoe komt het dat Return Path zoveel weet over e-mailverzendgedrag?  

ISP’s en filterbedrijven leveren geaggregeerde, niet-persoonlijke gegevens die ze van hun abonnees verzamelen. Als iemand die een e-mail ontvangt een klacht indient bij zijn ISP, bijvoorbeeld door op de knop “Spam melden” te drukken, krijgen we een kopie van dat rapport. ISP’s en filterbedrijven melden ook andere gegevens over de ontvangen mail.  

Wat zijn de scores en wat betekenen ze?  

De afzenderscore is afgeleid van een eigen Return Path-algoritme en vertegenwoordigt de algemene prestaties van een IP-adres ten opzichte van de statistieken die belangrijk zijn voor zowel ISP’s als hun klanten die uw e-mail ontvangen. Voor afzenders vertegenwoordigt deze score de algemene gezondheid van uw e-mailprogramma’s, zoals ze lijken te zijn voor ontvangende systemen. In de meeste gevallen worden de scores berekend op een voortschrijdend gemiddelde van 30 dagen.  

Wat zijn de criteria van het Return Path algoritme?  

Klachten: deze score geeft weer hoe klachten over dat IP-adres zich verhouden tot alle andere IP-adressen die door het Sender Score Reputation Network zijn waargenomen. Klachtratio’s worden berekend als klachten gedeeld door geaccepteerde mail en klachtenscores zijn een rangorde op basis van uw klachtenratio’s.  

Volume: volume is op zich niet goed of slecht, maar is een belangrijk onderdeel van het algemene reputatiealgoritme: een IP-adres dat bijvoorbeeld 100 berichten verstuurt en 99 klachten ontvangt is problematisch, terwijl een IP-adres dat 100.000 berichten verstuurt en 99 klachten ontvangt, waarschijnlijk goed is. Een hogere score komt overeen met een groter volume dat wordt gecontroleerd door het Sender Score Reputation Network.  

Externe Reputatie: deze score laat zien hoe het IP-adres zich verhoudt tot alle andere IP-adressen die door het Sender Score Reputation Network op diverse externe blacklists en whitelists worden gezien.  

Onbekende gebruikers: deze score vertegenwoordigt de rangorde van het aantal onbekende gebruikers van het IP-adres in vergelijking met alle andere IP-adressen die door het Sender Score Reputation Network worden gezien. De ratio’s voor onbekende gebruikers worden rechtstreeks uit de inkomende SMTP-logboeken van de deelnemende ISP’s gehaald, waarbij wordt bijgehouden hoe vaak een IP-adres probeert een bericht te sturen naar een adres dat niet bestaat.  

Afgewezen: Dit geeft aan hoe vaak berichten worden geweigerd (bounced vanwege een beleidsreden, meestal spamfiltering of blacklisting) in vergelijking met andere IP-adressen die in het Sender Score Reputation Network worden gezien.  

Is de Sender Score een gemiddelde van de andere scores?  

Nee. De Sender Score is afgeleid met behulp van een formule die is ontwikkeld door Return Path op basis van een model dat gebaseerd is op het verzenden van IP-adressen versus hun waarschijnlijkheid dat ze betrokken zijn bij gedrag dat negatief wordt bekeken door ISP’s en filterbedrijven. De verschillende individuele indices dragen bij aan de algemene Sender Score, evenals aanvullende gegevenselementen die niet door een individuele index worden vertegenwoordigd.  

Wat is het “Onbekende Gebruikersratio”?  

“Onbekende gebruikers” is een verhouding tussen het aantal onbekende gebruikers, of ongeldige e-mailadressen, in vergelijking met de hoeveelheid e-mail die door onze ontvangende bronnen wordt gezien. Een ‘onbekende gebruiker’ of ‘geen gebruiker’ of ‘ongeldig adres’ is meestal een ‘550 5.1.1’ foutmelding die zal verschijnen in uw smtp logs, maar niet alle ISP’s gebruiken de ‘5.1.1’ uitgebreide antwoordcode, en niet alle ‘550’ antwoorden verwijzen naar onbekende gebruikers. Vaak is het nodig om de tekst bij dat SMTP-antwoord te bekijken om zeker te zijn van de betekenis ervan.  

Hoe worden deze gegevens nu gebruikt?  

Ontvangers gebruiken de Sender Score als input voor hun e-mail filtering beslissingen. Een eenvoudige implementatie kan zijn om alle mail met een afzenderscore onder een bepaald niveau dat zij aanvaardbaar achten, af te wijzen. Een ingewikkelder implementatie kan zijn om IP-adressen te whitelisten met afzenderscores boven een bepaalde drempel, maar afzenders te blacklisten die onlangs een spamtrap hebben geraakt, of die zeer hoge klachtenpercentages hebben gegenereerd. Sommige ISP’s gebruiken de Sender Score als leidraad voor het aantal berichten dat van een individueel IP-adres binnen een bepaalde periode moet worden geaccepteerd, wat vaak ‘throttling’ of ‘rate limiting’ wordt genoemd. Bijvoorbeeld, hoe hoger de Sender Score, hoe meer berichten die het IP adres naar die ISP kan sturen. Een lagere afzenderscore, of pogingen om meer berichten te verzenden dan is toegestaan, kan betekenen dat uw berichten worden geweigerd (meestal als een tijdelijke storing).  

Algemeen geldt: hoe hoger uw Sender Score, hoe groter de kans dat uw mail door een ISP wordt geaccepteerd en bij de beoogde ontvanger wordt afgeleverd. Hoe lager de Sender Score van een IP-adres, hoe groter de kans dat ISP’s & anti-spam systemen, inclusief die welke de Sender Score niet direct opvragen, de mail zullen weigeren of filteren.  

Afzenders kunnen de Sender Score gegevens gebruiken om hun eigen verzendgedrag te controleren en snel probleempunten te identificeren. Bijvoorbeeld, het identificeren van bronnen van klachten of weten of mail van uw netwerk spam traps raakt kan u in staat stellen om eventuele problemen op te lossen voordat het impact krijgt op alle verzonden mail.  

Wordt mijn e-mail gegarandeerd afgeleverd als ik wordt verwijderd van de Sender Score Blacklist of als ik mijn Sender Score verbeter?  

Sender Score blokkeert of accepteert zelf niet direct e-mail. E-mailnetwerken en ISP’s kunnen de afzenderscore opvragen en het resultaat gebruiken als een middel om hun e-mailverkeer te beoordelen en e-mail toe te staan of te weigeren. De laagste scores worden vaak gefilterd of geblokkeerd door e-mailontvangers. Echter, alleen het ontvangende netwerk kan uiteindelijk bepalen of uw e-mail wordt afgeleverd. Zelfs als het ontvangende netwerk niet direct gebruik maakt van Sender Score-gegevens, zal het in de meeste gevallen naar vergelijkbare statistieken kijken. Daarom verhoogt de verbetering van de Sender Score over het algemeen de kans dat uw e-mail overal wordt afgeleverd.  

Ik wil meer informatie over Return Path, waar vind ik dat?  

Voor de laatste e-mailmarketingindustrie-informatie en nieuws kunt u zich aanmelden voor de blog van Return Path.  

Klik hier om onze informatieve whitepapers over e-mailtechnologie en deliverability te lezen.  

 Als u vragen of zorgen hebt over uw e-mail deliverability, kunt u contact opnemen met een vertegenwoordiger van Return Path.  

Wat ziet een geregistreerde Return Path gebruiker meer dan een niet-geregistreerde gebruiker?  

Geregistreerde gebruikers zien hun afzenderscore, recente campagnes met onderwerpregel en reputatie criteria zoals blacklists, infrastructuur, gefilterde berichten, afgewezen berichten en onbekende gebruikers.  

Wat is Reputation Monitor en wat is het verschil met Sender Score?  

Uw afzenderreputatie bepaalt of uw mail in de inbox komt of überhaupt wordt afgeleverd. Net als bij een kredietscore moet u uw reputatie voortdurend bijhouden en weten wat u moet doen om deze te herstellen. Sender Score is een gratis service die de reputatie van een afzender weergeeft. Reputation Monitor is een betaalde tool die beschikbaar is via Return Path en die veel meer gegevens biedt. Daarnaast laat het gebruikers zien hoe ISP’s en e-mailontvangers hun IP-reputatie bekijken, hoe ze zich verhouden tot andere afzenders en wat ze moeten veranderen om hun inbox placement rates te verbeteren.  

Net als bij een creditscore moet u uw score voortdurend in de gaten houden. Met Reputation Monitor kunt u de belangrijkste gegevens die aan de basis liggen van beslissingen op het gebied van reputatie- en ISP-filtering bijhouden en begrijpen wat u kunt doen om uw reputatie, uw afzenderscore en uw inbox placement rate te verbeteren. 

Ik wil meer informatie over Return Path, waar vind ik dat?  

Voor de laatste e-mailmarketingindustrie-informatie en nieuws kunt u zich aanmelden voor de blog van Return Path.  

Klik hier om onze informatieve whitepapers over e-mailtechnologie en deliverability te lezen.  

 Als u vragen of zorgen hebt over uw e-mail deliverability, kunt u contact opnemen met een vertegenwoordiger van Return Path. 

Bron: returnpath.com 

blacklist blog deliverability Senderscore support
100
450 Views
Voordelen van e-mailadres verificatie services PrevVoordelen van e-mailadres verificatie servicesJanuary 7, 2020
Release notes 17-04-2020April 18, 2020 Release notes 17-04-2020 Next

Related Posts

Artikel

E-mailmarketing automation: 4 privacy-punten waar je rekening mee moet houden

E-mailmarketing en privacy gaan hand in hand. Of je nu bij een gemeente, financiële...

Menno Worst April 27, 2020
Artikel

Sender Score

Waarom de Return Path Sender Score zo belangrijk is voor je...

Bjorn van Breemen January 20, 2020
Recent Posts
  • Release notes 29-01-2021 February 1, 2021
  • Yes, Maileon valt twee keer in de prijzen! November 16, 2020
  • BLACK FRIDAY 2020: 5 TIPS VOOR SUCCESVOLLE E-MAILMARKETING CAMPAGNES November 9, 2020
  • Release notes 06-11-2020 November 7, 2020
  • 9 Handige KPI’s om je e-mail marketing te monitoren en verbeteren! November 3, 2020
Archives
  • February 2021
  • November 2020
  • September 2020
  • August 2020
  • July 2020
  • May 2020
  • April 2020
  • January 2020
  • December 2019
  • October 2019
  • September 2019
Categories
  • Artikel
  • Blog
  • Klant Case
  • News
  • Nieuwsbrief
  • Release notes

Maileon.nl

Home
E-mailmarketing software
Klantcases
Partners
Tarieven
Over ons
Contact

Uitgelicht

E-mailadressen check
Over ons
Blog
Vacatures

Capterra rating
4.6

Maileon Benelux B.V
Delpratsingel 22
4811 AP Breda
  contact@maileon.nl
  +31 (0)85 065 32 63
Contactpagina
eco, logo
csa, logo
ispa, logo
ddma, logo
gdpr, logo
thuiswaarborg, logo

Cookiebeleid | Algemene voorwaarden | Privacy Statement | Disclaimer

Copyright © 2021 Maileon Benelux. All Rights Reserved - Website door Padoem